Uutta asiakashankintaa syksyksi

Mennyt kevät oli monelle yrittäjälle jopa katastrofaalisen hiljainen eikä myyntiä ollut juuri nimeksikään. Kesäaikaan taas yritykset ovat varsin kaksijakoisia, kesäkauden yritykset ovat aivan tukossa kiireen kourissa tai toiset yritykset viettävät kesälomiaan. Me mietimmekin näille kesäloman viettäjille ja henkeä vetäville yrityksille ideoita syksyä ajatellen. Voi olla, että nämä vinkit ovat sinulle aivan itsestään selviä, mutta toivomme kuitenkin, että löydät jonkun pienenkin ideanpoikasen, joka auttaa sinua tulevan syksyn ja talven myyntiponnisteluissa.

Laita nettisivusi kuntoon

Tavalliset nettisivut aiheuttavat yritykselle vuodessa 50-300 euron ylläpitokulut, eli ei käytännössä mitään. Jos kuitenkin haluat, että nettisivut toimivat oikeasti pitää ne suunnitella kunnolla. Se on vähän kuin uudet nettikasinot, jotka ovat kehittyneet seuraavalle tasolle tuottamalla suomen kielellä sivustot ja tuottamalla sivustolle myös suomenkieliset pelit. Sivustot ovat myös tehty nykyään siten että Google löytää ne, ne on indeksoituja Googleen heti ja ne toimivat yhtä hyvin myös mobiilissa. Usein muuten automaattipelit sopivatkin jopa paremmin älypuhelimen tai tabletin näytölle kuin laajalle tietokoneen näytölle.

Huolehti siis, että nettisivusi ovat vähintäänkin ajantasalla, ja tarvittavat yhteystiedot ovat siellä oikein. Kannattaa samalla tarkistaa, löytyykö liikkeesi ja yrityksesi Google kartasta, jos ei, niin se kannattaa lisätä sinnekin.

Googlen indeksointi on toinen juttu. Se ei ole kovin tekninen asia, mutta sen voit pyytää vaikka oman kotisivusi tekniseltä toimittajalta tai siltä, joka kotisivusi on tehnyt. Googlen indeksoinnin aktivointiin menee aikaa muutama minuuttia ja muutaman päivän päästä sivustosi löytyy sivuston sisällön perusteella ihmisten hakujen kautta. Eli jos sivustosi sisältö on tehty oikein ja sisältöä on tarpeeksi, löytää Google tarjontasi ja kertoo siitä edelleen tietoa etsiville. Jos kuitenkin olet kertonut palveluistasi ja tuotteistasi mahdollisimman lyhytsanaisesti, saattaa olla, ettei Google arvosta sisältöäsi, eikä välttämättä näytä tuloksia tietoa etsiville, sillä Google katsoo nimenomaan sitä auttaako tietosi vai ei.

Lyhyestä virsi kaunis, mutta Google ajatellen noin yhden A4:n verran tekstiä per aihe on minimimäärä. Silloin Google arvostaa omaa sivustoasi ja tarjoaa sen tuoman vastauksen tietoa etsiville.

Ota sosiaalinen media haltuun

Asiakkaasi käyttävät erilaisia sosiaalisen median kanavia. Myös heidän ystävänsä käyttävät sosiaalisen media kanavia. Näissä kanavissa kaikki on kiinni ihmisten aktiivisuudesta, siitä että saat ihmiset kommentoimaan ja jakamaan tietoa, kuvia, tarjouksia. Hyvillä kuvilla, ajantasaisilla päivityksillä ja kilpailuilla ja arvonnoilla saat ihmiset reagoimaan ja ilman reaktioita sosiaalisen median kanavasi ei koskaan toimi niin kuin se voisi toimia. Sekä omat kotisivut että sinun sosiaalisen median sivusi vaativat myös suunnittelua, jotta ne oikeasti toimisivat. Mieti mitä oikeasti tarjoat ihmisille, ja pyri tarjoamaan tietoa, mikä tukee tätä tavoitettasi. Jos hyvän vapun ja juhannuksen toivotukset eivät edistä myyntiäsi tai asiakkaiden kanssa keskusteluja, eivät ne ole tärkeitä. Jos sen sijaan tuotteistasi tai työstäsi kuvia julkaisemalla saat myyntiä, tee sellaista sisältöä. Muista samalla, ettei tärkeintä ole kerätä tuhansia tykkääjiä vaan sopiva määrä ostajia.

Jos et itse osaa hyödyntää sosiaalista mediaa, pyydä apua. Varsinaisesti sosiaalisen median käyttö ei maksa mitään, mutta voit vauhdittaa maksullisella mainonnalla, mikä sekään ei maksa välttämättä paljon, mutta aikaa se vie ja sitä kautta sosiaalisen mediankin käyttö aiheuttaa kuluja, there is no suchthing as freelunch, eli mikään ei oikeasti ole ilmaista.

Suunnittele ja analysoi

Liian monesti me yrittäjät teemme ensin ja mietimme vasta jälkikäteen, mutta varsinkin myynnissä ja markkinoinnissa pitää suunnitella ja budjetoida ja jälkikäteen seurata mitä tehtiin ja mitä pitää tehdä eri lailla seuraavalla kerralla. Ainoastaan budjetoinnin, markkinoinnin ja myynnin suunnittelulla ja seurannalla voidaan aikaansaada suunnitelmallista kasvua ja havaita ongelmat ennen kuin ne hyppivät aivan silmille.

Kun syksy lähestyy, selvitä vähintään nämä edellä mainitut asiat, jos jokin kohta ei ole oikein hallinnassa, ota yhteyttä, katsotaan jos voimme olla apunanne.