Lohjan ravintolat sivusto – mistä kaikki alkoi?

Lohjalainen www.lohjanravintolat.fi sivusto on tarkoitettu kaikkien alueen eri ravintoloiden esillä olo kanavaksi. Sinne ravintolat voivat lähettää tietoa omista tapahtumistaan ja lounaslistoistaan, eikä siitä synny suurta kulua yhdellekään ravintolalle. Miksi ja kuka tätä sivustoa sitten ylläpitää, jos siitä ei oikeasti elantoa saa?

Useat sivustot netissä, aivan kuten tämä OstaLohjalta-sivu, on osa isompaa kokonaisuutta, siinä missä esimerkiksi nettikasinoa Galaksino syntyi, koska ihmiset halusivat pelata entistä enemmän kasinopelejä netissä, OstaLohjalta syntyi alunperin paikaksi kertoa lohjalaisten keskustan liikkeiden tapahtumista ja tarjouksista, mutta ajan kuluessa yrittäjien mielenkiinto hiipui vuosi vuodelta ja nykyään sivustolle ilmestyy tarjouksia epätasaisin väliajoin pari viikosssa, vaikka yrityksiä ja liikkeitä olisi niin paljon, että tarjouksia olisi tarjolla joka päivälle.

Ravintolat paremmin näkyville

Vähän sama tilanne on ravintolasivustolla, mutta siellä vetäjällä itsellään on vuosien kokemus ravintolatöistä sekä ravintolamarkkinoinnista. Ravintolat kertovat kyllä kohtuullisen hyvin jo nykyään omista louastarjouksistaan omilla sosiaalisen media sivuillaan, mutta kaikkia listoja ei keräydy automaattisesti minnekään, koska sille ei ole automaatiota, eikä ravintoloilla ole omia kotisivuja, joilla lounaslistat aina ilmestyisivät säännöllisesti – tai siis joillain on.

Näiden lounaslistojen ja tapahtumien ilmoittamisen tuomiseksi yhteen paikkaan minimaalisella kustannuksella syntyi www.lohjanravintolat.fi, joka kerää viikoittain kyllä pari sataa kävijää, mutta sen sisältö ei vieläkään ole tavoittanut alueeen ravintoloitsijoita. Se ei vaatisi kuin pari minuuttia työtä viikossa ja tieto olisi saatavilla yhteisessä paikassa, kaikkien löydettävissä.

Maksamalla kymmenen euroa kuukaudessa ravintola pääsee yhteiselle sivustolle ja saa oman osuutensa yhteisnäkyvyydestä, joten kyse ei voi olla kustannuksista. Itseasiassa kustannustasoja on sitten useampia, mitä enemmän ravintola haluaa sivuston tekevän ravintolan eteen markkinointia eli työtä.

Miksi, miksi?

Sivuston vetäjä haluaisi auttaa ravintoloita tyylistä välittämättä kertomaan itsestään enemmän ulospäin, löytämään uusia asiakkaita. Pienelle konsultoinnilla voidaan myös auttaa ravintolaa tekemään uudistuksia, mutta silloin pitää muistaa, että jokainen uudistus pitää kertoa asiakkaille selkeästi, määrätietoisesti ja pidemmän aikaa. Jos esimerkiksi avaat ravintolan, älä odota että se ensimmäisen puolen vuoden aikan pääsee lähellekään plussatulosta, paitsi jos tuote oikeasti on todella hyvä ja erilainen.

Jos katsotaan sitten ”isoa” maailmaa, niin entistä enemmän ravintolat erikoistuvat. Tulee lähi- ja luomuruokaa, viinien ohella oluita ja raaka-aineisiin entistä enemmän suomalaisia tuotteita. Ruokaa tehdään enemmän itse paikalla, ja vähemmän puolivalmisteista tai samallatavalla kuin naapurissa. Entistä enemmän ravintolassakävijät hakevat kokemuksia eivätkä tyydy enää samaan pitsaan tai kebabiin joka kulmaravintolassa.
Ihmiset haluavat myös tarinoita, ja jokaisella ravintoloitsijalla on tarina, me voimme tuoda sen esille, jos annat meille siihen mahdollisuuden!

Sijainti, tuote, henkilökunta, hintamielikuva, ravintolasali, kotisivut, sosiaalinen media – yksi asia ei ratkaise menestyykö ravintola vai ei, vaan kyse on kokonaisuudesta. Ja mikä on menestymistä? Hyvä tulos ja tyytyväiset asiakkaat?

Iltaravintoloissa ja ruokaravintoloissa on erilainen tuote, erilainen henkilökkunta, erilaiset kotisivut, ja erilainen tapa sosiaalisessa mediassa – mutta vaikka kuinka maalaisia hienon näyteikkunan, vasta sisältö kertoo, toimiiko ravintola oikeasti vai ei. Ammattitaito ratkaisee ja se, että ravintoloitsijalla on piirissään myös henkilöitä, jotka uskaltavat esittää kritiikkiä.

Mutta vaikka meiltä löytyy erikoisuuksia Suomen ravintolakartalta, ei ravintolan ole pakko olla erikoinen, tai liian erikoinen menestyäkseen. Ravintola voi menestyä olemalla myös aivan tavallinen, kunhan ravintola tekee sen kunnolla, eikä lähde oikomaan mutkissa. Jos ravintola alkaa säästää vääristä paikoista, asiakkaat kyllä huomaavat sen varsin nopeasti. Ravintolatoiminta ei ole mitään rakettitiedettä, mutta kustannustehokkuus on tärkeä osa menestyvää ravintolaa, ei raaka-aineisiin voi sijoittaa omaisuuksia, jos alueen asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan ruoasta. Jos alueellinen hintataso on alhainen, pitää hintatason kehittäminen aloittaa alusta:

  • tuotetietouden tuominen asiakkaille
  • lähiruoan tuottajien tutustuttaminen asiakkaisiin
  • uusien ruokien tuominen listalle vähitellen, annos kerrallaan

Mitä tällainen lähestyminen sinusta tuntuisi? Jos nyt syöt kymmenen euron ravintola-annoksen, ja jatkossa söisit 30 euron ravintola-annoksen, mutta tietäisit varmasti mitä söisit? Arvostaisitko lisääntynyttä tietoa ja uusia makuja, maksaaksesi enemmän?