Irti tupakasta

On varsin uskomatonta ajatella, että vielä muutama vuosikymmen sitten Suomessakin mainostettiin tupakkaa terveellisenä tuotteena, vaikka tupakanvalmistajat tiesivät jo 1700-luvulla, että se oli kaikkea muuta kuin terveellinen. Varsinkin tupakan sisältämä nikotiini tekee siitä hankalan käyttäjälleen, sillä se saa aikaan riippuvuutta. Enemmän kuintekin siitä tulee myös tapa, joka arkisessa elämässä voi olla vaikeakin lopettaa, vaikka yhteiskunta yrittää kaikin voimin vaikeuttaa tupakointia, sekä kertoa, kuinka epäterveellistä se on. Tupakointi kuitenkaan ei ole laitonta, joten tupakointi on jokaisen yksilön oma valinta. Mutta jos haluat päästä eroon tupakasta, mieti näitä muutamaa asiaa.

Vaihtoehto tupakalle

Nykyään on saatavissa jo useita vaihtoehtoisia tuotteita tupakalla, ilman reseptejä. Varsinkaan jos ei pysty lopettamaan nimenomaaan siksi, että on tottunut tekemään tupakasta itselleen arkeen tavan, niin uutta tapaa voi kokeilla vaikka testaamalla nikotiinipussit. Niistä ainakaan ei synny haitallista passiivista tupakointia ja monet ovatkin jo käyttäneet nikotiinipusseja päästäkseen eroon polttamisesta.

Nikotiininuuskassa ei ole laisinkaan tupakkaa ja siitä onkin hetkessä tullut Suomen suosituin korvaushoitotuote. Nikotiininuuskassa on luonnollista kuitua, luonnollisia makuaineita ja nikotiinia. Kyseessä on siis todella yksinkertainen ja todella puhdas tuote, etenkin jos vertaat tupakkaan, nuuskaan tai lääkeyhtiöiden myymiin aspartiimilla kyllästettyihin annospusseihin.

Poltatko paljon? Oletko jo koettanut lopettaa kertaheitolla? Voit alkuun rajoittaa polttamiesi savukkeiden määrää rauhallisen tasaiseen tahtiin, kunnes pystyt olemaan päivän polttamatta. Jokainen meistä on yksilö, joten lopettamiseenkaan ei ole vain yhtä oikeata tapaa.

Tupakoinnin lopettamisen tuskasta

Moni tupakanpolton lopettaja on huomannut painonsa nousseen. Syy tähän on yksinkertainen. Aiemmiin tupakoitsija on laittanut tupakaksi ja tupakoinnin loputtua saattaa vaihtoehtoinen tuote löytyä karkeista. Karkkkien sokeri taasen jää hyvin vartaloomme ja seurauksena on painon lisääntyminen. Hyvä idea tässä tapauksessa on varustaa esimerkiksi auto pienillä välipaloille, joissa ei ole sokeria tai haitallisia rasvoja.

Välipalaan on hyvä sisällyttää kasviksia, hedelmiä tai marjoja, runsaskuituisia viljatuotteita, kuten täysjyväleipää, puuroa, täysjyvämuroja tai mysliä, laadukkaita proteiineja esimerkiksi maitotuotteista sekä ripaus hyvää rasvaa kasviöljyistä, levitteistä tai pähkinöistä.

Hyvä muistisääntö välipalan kokoamiseen on: kasvikset + proteiinit + hiilihydraatit + rasvat = hyvä välipala.

Jos tupakka kuuluu kahvitaukoon tai tupakkatauko työpäivään, varaudu houkutuksen hetkiin ennalta. Mieti, voitko korvata kahvin jälkeisen savukkeen ksylitolipastillilla tai purkalla. Jos kahvi tai olut huutaa seurakseen tupakkaa, koeta alkuun rajoittaa näiden juomista kokonaan.

Oma päätös

Tavallisimmat syyt epäonnistumiseen ovat heikko motivaatio, uskon puute omaan onnistumiseen ja tupakanhimolle periksi antaminen – varsinkin stressitilanteissa. Kun valmistaudut näihin tilanteisiin jo etukäteen, sinun on helpompi pysyä lujana. Mutta jos lähtökohtana on oma päätöksesi ja olet tehnyt suunnitelman koska ja miten lopetat, olet jo oikealla tiellä. On myös hyvä perustella oma lopettaminen itselle järkevästi ja perustuen todellisiin syihin, kuten oma ja läheisten terveys.

Tupakoinnin tapa ja nikotiini yhdessä ovat saaneet aikaan tupakoitsijalle automaattisen tavan tupakoida, eikä tupakoitsija välttämättä enää edes itse rekisteröi, kuinka monta kertaa tai paljonko hän päivässä tupakoi. Lopettaessaa tupakoinninn tupakanhimo saattaa vaivata satunnaisesti vielä pitkään lopettamisen jälkeen. Himolle ei kuitenkaan tarvitse antaa periksi. Tavallisesti tupakanhimo kestää vain noin viisi minuuttia. Tupakka ei siis aiheuta lähellekään sellaisia lopettamisoireita kuin jotkut reseptilääkkeet tai huumeet.

Auta itseäsi lopettamaan

Jotta tosissasi pääset eroon tupakasta, hankkiudu eroon kaikista tupakointiin liittyvistä esineistä niin kotona, autossa kuin työpaikalla. Käy läpi kaikki taskut, kassit, käsilaukut ja muut jemmat, ja heitä pois kaikki tupakat, tuhkakupit, sytyttimet ja tulitikut. Älä jätä minnekään piiloon hätävarapakettia – se olisi varautumista epäonnistumiseen. Muista, että olet tehnyt päätöksesi ja aiot myös pysyä siinä. Varsinkin omasta autosta voi löytyä vaikka mitä tupakoimiseen liittyvää, ja auto kannattaa putsata huolella. Parasta tietenkin olisi myös vaikka aloittaa uusi harrastus, joka olisi liikunnallinen, tai vaikkapa vain päivittäiset kävelyt, jos et ole pitkään aikaan harrastanut liikuntaa. Myös jos kaveripiirisi polttaa, voi se vaikeuttaa tupakoinnin lopettamista – silloin kannattaa kertoa kavereille aivan suoraan ja rehellisesti, että olet lopettanut. Jos he ovat oikeita ystäviä, he kyllä ymmärtävät ja arvostavat päätöstäsi, voi olla että hekin lopettavat kanssasi.