Yrittäjä – älä säästä väärässä paikassa

Yksinyrittäjiä on Suomessa paljon ja meillä Lohjan talousalueella on keskimääräisestikin pienet yrityskoot, mutta pienikin voi menestyä tai ainakin tulla toimeen, mutta pitääkö jokaisessa asiassa säästää ja onko jotain mainontaan ja markkinointiin liittyviä tehtäviä, joissa ei kannata säästää.

Yksi näkyvin säästökohde on liikkeiden omat katuständit, joita on esille liikkeiden edustoilla. Yllättävän moni yritys nimittäin tekee ne itse, kirjoittaen tussilla pahimmillaan A3 kokoiselle paperille päivän tarjouksen. Teksti näkyy tai ei näy, mutta antaako se ammattimaisen tai luotettavan kuvan yrityksestä? Varsinkin jos paikallinen toimittaja voi tuoda täyden nelivärimainoksen ständiin jopa saman päivän aikana pienellä kustannuksella?

Hyvin toteutettu ständi on näyttävä ja kutsuva mainos yritykselle, josta on iloa pitkäksi aikaa- miksi siis lähtisit säästämään tekemällä itse? Voit tilata valmiin tai suunnittelun kanssa oman ständisi Virkkalasta, mainosteippaamo OmaLogosta.

Kotisivut kertovat yrityksen tiedot

Yhdessä vaiheessa oli ajatuksena, että yrityksen kotisivut olisivat turhat – näin ei todellakaan ole, sillä ne ovat käytännössä se tietolähde, mistä aina pitäisi löytyä yrityksen sijainti, aukioloajat ja yhteystiedot. Jos yrityksellä nimittäin ei ole omia kotisivuja, nämä tiedot voivat olla saatavilla jopa kymmeniltä sivustoilta, ja niistä suurin osa on päivittämättömiä – eli ainoa varma paikka, mistä yrityksen tiedot pitäisi löytää on yrityksen omat kotisivut, ja nimenomaan kotisivut, ei sosiaalisen median kanavat.

Kotisivujen ylläpito maksaa operaattorista ja palveluista riippuen 50-200 euroa vuodessa eikä tämän pitäisi olla yhdellekään yritykselle kynnyskysymys, jo yksi väärän yhteystiedon hakenut potentiaalinen asiakas tuo tuon rahan yrityksen kassaan. Entä sitten, jos yrityksellä ei ole lainkaan kotisivuja? Paikallinen, yli 20 vuotta kotisivuja julkaissut ER-tuki tuottaa liikkeille ja yrittäjille kotisivut kohtuullisilla kustannuksilla siten, että ne ovat myös Googlessa löydettävissä.

Kysymys kuuluukin, kannattaako säästää pari sataa vuodessa vai hankkia kotisivut, jotka kertovat varmuudella missä yritys on, mitä se tekee, koska se on auki ja miten siihen saa yhteyden?

Yrityksen ulkoinen olemus

Jos yritys on ollut olemassa useamman vuoden, on todennäköistä että sen kyltit ja teippaukset ovat jo parhaat aikansa nähneet. Kuinka paljon sitten uudet kyltitykset ja teippaukset maksavat tänä päivänä? Saatat yllättyä, kuinka edullisesti ne ovatkaan saatavilla paikallisesti – vaikka juuri edellä mainitulta OmaLogolta, joka on toimittanut viimeisten vuosien aikana useammalle paikalliselle yritykselle sekä ikkunateippauksia, ovien aukioloaikateippauksia yms yritys näkyvyyteen liittyviä ratkaisuja.