Kesän stressiin apua

Monet työssäkäyvät voivat yllättävästi kärsiä stressistä juuri kesäloman alussa, ja viettävätkin pari päivää pienessä flunssassa. Flunssa tai jopa kuume on kehon tapa näyttää, että nyt se stressi purkautui. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä, se tarkoittaa sitä, että arki töineen vaatii enemmän kuin olet antanut itsesi ymmärtää, ja kun loma koittaa kehosi ottaa sen ylireagoiden ja pakottaa sinut pysähtymään. Kannattaisiko pysähtyä jo arjessa?

Oman stressin kotoiseen hallintaan on jokaisella omat tapansa ja rutiininsa, mutta muutamia asioita on olemassa jotka joko eivät maksa mitään, tai voivat olla luonnon omia tuotteita, kuten CBD-öljyt. CBD-öljyt ovat tulleet markkinoille viimeisten vuosien aikana ja nämä hampusta valmistetut tuotteet eivät ole mitään huumausaineita, vaan luonnon yhdistelmä, joka auttaa eri ihmisiä hieman eri lailla, riippuen oman kehomme ja aineenvaihduntamme tilasta, mutta jos haluat tietää aiheesta enemmän, lue lisää täältä.

Stressin purkua ilman rahaa

Moni asia, jonka tekemällä voit auttaa kehoasi stressin suhteen ovat maksuttomia. Yksi niistä on omasta itsestään huolehtiminen syömällä hyvin, nukkumalla tarpeeksi ja liikkumalla ulkoilmassa, mielellään luonnossa. Meillä on luonnollinen yhteys luontoon, ja siksi me koemme useimmiten luonnossa pystyvämme latautumaan ja rentoutumaan, joten jos suinkin pääset vaikka kävelylle luontoon tai vaikkapa puistoon vain puoleksikin tunniksi, olet jo tehnyt jotain hyvää koko kehollesi. Mielenrauha ja mielenterveys on iso asia kokonaisuudelle. Pelkästään kalorien tai kilometrien laskeminen ei ole oikea tie mielenrauhaan.

Luonnossa käyskentely antaa meille tarvittavan etäisyyden kaikelle tämän ajan digitaaliselle kiireelle ja infoähkylle. Luonnossa pääset olemaan itsenäsi ja sekä silmäsi että aivosi kiittävät sinua hiljaa siitä jo pienessä hetkessä ja jaksat paljon paremmin taas kun palaat siihen työn äärelle, on se sitten toimistotyötä tai vaikkapa rakennustyötä.

Samalla on hyvä tiedostaa, että stressi kuuluu elämään ja pieni määrä stressiä on vielä hyväksi, mutta sitten kun stressin taso ylittää oman sietokykymme, emme enää voi hyvin.

Syö ja nuku hyvin

Syöminen, nukkuminen ja liikkuminen ovat kehomme perustarpeita. Nyky-yhteiskunta pyrkii tarjoamaan kaikki nämäkin palvelut tuotteistettuina sinulle, voit pärjätä ilman niitä. Eli et tarvitse välttämättä unilääkkeitä, puolivalmiita ruokia tai liikuntasaleja pitääksesi itsestäsi huolta. Kehomme toimii, jos saat arkeesi tasapainoisesti niin näitä asioita, kuin myös sen työn tai opiskelun sekä muut sosiaaliset suhteet. Varsinkin unessa, syömisessä ja liikkumisessa ei ole kyse määrästä, vaan laadusta.

Jos olet vähänkään epävarma, mitä voisit syödä, mikä on terveellistä syömistä, kuinka paljon pitäisi liikkua tai mitä luontaistuotteita sinun on hyvä mihinkin vuodenaikaan syödä, kysy ihmeessä ihmisiltä, joilla on tietoa. Googlaaminen ei välttämättä ole aina paras tapa saada tietoa, sillä netissä on paljon tämänkin artikkelin tapaisia mielipiteisiin osittain pohjautuvia kirjoituksia, jotka antavat suuntaa ja ohjeita, mutta lopullinen arkinen tekeminen on itsesi harteilla ja esimerkiksi juuri luontaistuotteissa kannattaa kysyä siltä paikalliselta luontaistuntijalta, sellainen löytyy Lohjalta mm. Prismakeskuksesta.

Kesäapulaiset

Kesäapulaiset on helppo ja yksinkertainen lista, joka itseasiassa toimii ympäri vuoden ja varmasti auttaa sinua voimaan paremmin, jos saat sen upotettua omaan arkeesi.

  • kun menet nukkumaan, varmista ettei nukkumapaikassa ole liian lämmin, äläkä lue niitä sähköposteja tai sosiaalisen median viestejä viimeisenä ennen nukkumaanmenoa
  • älä syö raskasta iltapalaa
  • käy päivän aikana kevyellä kävelyllä ulkona, tai harrasta muuta liikuntaa
  • mene ajoissa nukkumaan
  • pyri rytmittämään syöminen, ettet söisi liikaa kerralla
  • pyri syömään terveellisesti ja välttämätään liikoja rasvoja, sokereita ja suolaa
  • juo tarpeeksi, vesi kelpaa loistavasti
  • ota yhteys kavereihesi, tapaa ystäviä

Voi hyvin tänä kesänä.