Testissä Isuzu D-Max Space Cab

Tällä kertaa koeajossa Isuzu D-Max Space Cab 1,9 TDi 4WD 6MT LX, auto jonka hinta asettuu juuri ja juuri yli 30 tuhatta euroa. D-Maxissa on tunne heti alussa, että koneesta löytyy tarpeeksi tehoa. 6-portainen manuaalivaihdelaatikko ja manuaalinen 2D/4D/hidas 4D valinnat antavat varan valita ajomaastonmukaisesti tarpeellisen vetotavan ja vaihdelaatikko ainakin manuaalisena toimii aivan kuten pitääkin. Auton 1,9 litran moottori on riittävä niin kaupunki, maantie kuin moottoritieajossa ja aina lähes 100 km/h nopeuksiin asti Space Cabinkin perusmalli antaa kelvollisen äänimaailman kabiinin sisälle vaikkakin juuri äänimaailmasta autot on joissakin koeajoissa haukut saanut – autoon on mahdollista tilata lisä-äänieristys, jolloin äänimaailmasta saadaan entistä pehmeämpi.

Mittaristonsa ja hallintalaitteidensa puolesta D-Max oli juuri niin selkeä ja looginen kuin on tarpeen. Mittaristossa ei ole mitään ylimääräistä eikä mitään oikeastaan puutu – kaikki oleellinen on ka löytyy. Ajaessa näkyvyyttä riittää ja kuskin paikalla on peruskokoisen miehen hyvä istua ja tilaa on isomallekin jampalle. Takaistuimelle/tilaan mahtuu perustyökalusetti tai vaikkapa iso TV. Itse pick-upin lavaosa vetää sitten 1000 kg. Kuljetus- ja vetokykyä suova lava-auto on omiaan monen eri alan (pien)yrittäjille tai esimerkiksi harrastusten vuoksi tarvitseville. Vetokyky on yksi Isuzu D-Maxin valteista. Sitä on 3 500 kilon verran. Kaksipaikkaisena Isuzu D-Max Space Cab -versiona verokohtelu on sama kuin pakettiautoissa.

D-Max on aina vahvasti varusteltu. Varustelutasoja on valittavana kaksi: LX ja LS. Jo alkaen mallissa on vakiona mm. ilmastointi, CD/Radio, kaukosäätöinen keskuslukitus, LED-päiväajovalot, kuljettajan ja matkustajan etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt, turvaverhot sekä ajonvakautus- (ESC) ja luistonestojärjestelmä (TCS), mäkilähtöavustin (HSA) ja alamäkihidastin (HDC).

Cruise ja peruutuskamera kuuluivat koeajetun auton varusteisiin.

Uusi 1,9-litrainen dieselmoottori on noin 50 kiloa edeltävää voimanlähdettä kevyempi. Moottori tarjoaa käyttöön 164 hevosvoimaa (120 kW). Vääntöä on riittävät 360 Nm. Näillä kyvyin lava-auto liikkui koeajossa aivan riittävän kerkeästi hyötyautoksi. 1000 kg kuorma itse autossa ja 3500 kg vetokyky ovat omiaan antamaan autolle kyvykkyyttä, jolla tullaan nousemaan eteenpäin myyntitilastoissa. Isuzulle tyypillisesti moottori on varustettu diesel-partikkelisuodattimella ja NOx -partikkeliloukulla, jolloin AdBlue-lisäainetta ei tarvitse käyttää.

Isuzun takaistuimella on ihan ok tilaa. Space Cab -malliston autot ovat varustettu kätevillä kaappariovilla, jotka mahdollistavat etuistuimien takana olevan lämpimän ja lukitun tilan hyötykäytön. Enää ei tarvitse taittaa etuistuimia ja kurotella painavien tavaroiden kanssa.

Isuzun takuu on nyt 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Takuu oli aiemmin kolme vuotta. Euroopan markkinoilla D-Maxin pärjäämisestä kertoo se, että joka seitsemäs pick-up on Isuzu D-Max.

Isuzu D-Max tuntui olevan omillaan juuri pienillä hiekka ja sorateillä, eikä perus 80/60 maanteilläkään autolla toisten jalkoihin jäänyt. Isuzu D-MAX on ainoa pick-up, jonka on valmistanut hyötyajoneuvovalmistaja. D-MAX on suuniteltu kestämään kovaa käyttöä vaativissa olosuhteissa. Yli 4 miljoonaa testikilometriä ovat hioneet kestävyyden, luotettavuuden ja käytettävyyden kohdalleen. Isuzu tietää, kuinka rakennetaan vahva ja kestävä ajoneuvo, joka pystyy tekemään raskasta työtä pitkään. Nelivetoinen Isuzu D-MAX menee sinne minne sinun tarvitsee milloinkin päästä: soramontulle, metsätyömaalle tai vapaa-ajan harrastuksiin – vuodenajasta ja sääolosuhteista riippumatta.

Jos työn tai harrastuksen vuoksi tarvitset tällaista kuljetuskalustoa, eikä sinun tarvitse kuljettaa lapsia mukanasi – kannattaa Isuzu käydä testaamassa.

http://www.lohjanautopalvelu.fi/myynti/

Artikkeli julkaista alunperin autoilusta ja liiikenteestä enemmän kertovalla www.autotjaliikenne.fi sivustolla.