OstaLohjalta kaksi vuotta

Tämä vuosi on OstaLohjalta-kampanjan kolmas vuosi, eli kaksi vuotta tuli täyteen ja nyt voi katsella hetken aikaa taaksepäin. Alun perin ideana oli tarjota paikallisille liikkeille ja kauppiailla tutun printin oheen näkyvyysratkaisu, joka löytyisi hyvin myös Googlen kautta ja olisi Facebookissa.

Näiden menneen reilun kahden vuoden aikana kampanjassa on ollut vaihteleva määrä jäsenyrityksiä muutamasta pariin kymmeneen, mutta hetkeäkään ei ole sattunut olemaan niin, että kaikki olisivat olleet yhtä aikaa mukana. Lisäksi myös varsin moni keskustan liikkeistä ei ole aktivoitunut, ei omassa markkinoinnissaan eikä mukaan OstaLohjalta-kampanjaan, mutta työmme jatkuu.

Pienen puolella

OstaLohjalta-kampanjan taustalla on täysin paikalliset Kettu Julkaisut (joka kustantaa paikallista kaupunkilehti Ykkös-Lohjaa) sekä ER-tuki. Ketut ja ER-tuki molemmat tekevät 90% töistään pienten paikallisten yritysten kanssa Lohjan ja lähialueiden talousalueella. Kettujen ja ER-tuen töiden ja projektien perusajatuksena on paikallinen yhteistyö niin, että se auttaa ja tukee kaikkia mukana olevia.

Nettikasinoita lohjalaisille ja suomalaisille

Jos OstaLohjalta on paikallisille lohjalaisille liikkeille ja yrittäjille suunnattu ja tarkoitettu markkinointi- ja myyntikanava, ovat nykyaikaiset nettikasinot ilmentymä tekniikan kehityksestä. Siinä missä monessa Euroopan maassa teknisen kehityksenkäyrä on loivempi kuin meillä, koska kehitykselle on ollut pidempi aika – meillä Suomessa kaikki tapahtuu nopeasti ja pitkälle koko kansakuntaa koskien. Esimerkiksi monen Euroopan maan pelihallit eivät oikeastaan koskaan tulleet Suomeen, koska meille tuli tietokoneet niin moneen kotiin nopeasti – ettei pelihalleille oikein ollut tilausta. Suomi Casino on taasen esimerkki siitä, mitä tarvittiin, kun internetin nopeusyhteydet kasvoivat, pelaajien tarpeet lisääntyivät ja suomenkielisille nettikasinoille syntyi markkinat.

Aiemmin saatavilla oli netissä vain englanninkielisiä sivustoja, joilla pystyi pelaamaan aivan kuten paikallismarkkinoinnissa oli aiemmin vähemmän mahdollisuuksia. Tarkoittaako siis tekninen kehitys sitä, että vanhat markkinointikeinot pitäisi unohtaa?

Nykyaikainen markkinointi

OstaLohjalta on markkinointia, joka pyrkii hyödyntämään kaikkia käytettävissä olevia keinoja, jotka vain ovat taloudellisesti järkeviä. Pienten yritysten ainoa keino oikeasti tulla esille isoja vastaan, on yhteistyö ja vaikkei pieni yritys välttämättä halua ja hae kasvua, on liiketoiminnan ylläpitäminenkin jollakin tavalla turvattava. Kaikki markkinointi maksa jotain – joku on saattanut väittää, että sosiaalisen median markkinointi ja omien Facebook sivujen ylläpito olisi ilmaista, no teknisesti kyllä, mutta jonkunhan se työ ja päivitykset on tehtävä. Onko yrittäjä itse siihen paras henkilö, onko yrittäjällä itsellään tarvittavaa teknistä osaamista, vaikkei työ ydinfyysikkoa vaadikaan?

Olemme useasti tuoneet julki, että yrittäjä on oman alansa ammattilainen, mutta jokaisen ammattilaisen ei tarvitse olla markkinoinnin ja mainonnan tai tietotekniikan ammattilainen, parhaassa yhteistyöverkostossa ja -mallissa jokaisen erikoistyön tekee alan ammattilainen, jolloin kaikki saavat oman alansa töitä ja raha liikuu. Markkinatalous tarvitsee rahanliikettä ostajalta myyjälle ja taas myyjältä eteenpäin, muuten ei nykyaikainen markkinatalous toimi.

Jäädäänkö poteroihin makaamaan?

Miksi sitten on yrityksiä, joiden mielestä osallistuminen OstaLohjalta-kampanjaan ei kannata? Jos esimerkiksi hajoitetaan nykyinen kuukausimaksu 129 euroa osiin ja katsotaan, että se sisältää kerran kuukaudessa lehtimainoksen, jonka avulla liike/yritys tavoittaa joka kuukausi sen 34 000 kotitaloutta omalta talousalueelta. Tällä saadaan jatkuva näkyvyys niiden parissa, jotka lukevat lehden + sen PDF version netistä. Kuukausimainokseen voi laittaa vaikka seuraavan kuukauden tarjouksen tai mitä kulloinkin haluaa sillä lisäksi ovat käytettävissä mahdolliset viikkotarjoukset sekä kotisivuilla, että Facebookissa. Tarvittaessa me teemme liikkeen tarjoukset, tarvitsemme vain tietää, mitä halutaan myydä ja mihin hintaan ja mainosten tekeminen pääsääntöisesti kuuluu hintaan.

Miksi sitten on liikkeitä, ,jotka eivät mainosta lainkaan? Monesti on kyse yrityksistä, jotka ovat olleet olemassa jo vuosikausia, ja heidän kokemuksensa mainonnan tuloksellisuudesta on ollut heikkoa, mutta onko sitä vanhaa markkinointia tehty johdonmukaisesti, suunnitelmallisesti? Meiltä jäsen saa apua myös tähän suunnitteluun, vain pyyntö riittää ja voimme tehdä vaikka koko vuoden 2019 markkinointi- ja mainontasuunnitelman yhdessä jäsenemme kanssa. Nyt kannattaa liittyä mukaan ja ottaa koko vuoden 2019 hyöty irti kampanjasta.