Näkyvyys verkossa on avain yrityksen menestykseen

Liiketoiminnassa on tapahtunut huimia muutoksia digitaalisella aikakaudella. Yritystoiminnassa on aivan eri haasteet kuin vielä parikymmentä vuotta sitten, mutta toisaalta myös mahdollisuuksia löytyy aivan eri tavalla kuin ennen.

Pienet ja paikalliset yritykset voivat nyt helpommin saavuttaa suuren yleisön Internetin avulla. Nykyään tehokkain, nopein ja myös vaivattomin tapa laajentaa liiketoimintaa on hyödyntää Internetissä tarjottavia työkaluja, joita ilmestyy jatkuvasti yhä enemmän. Pienen yrityksen kannalta loistavaa on tietysti myös se, ettei yrityksen mainostamisesta välttämättä koidu ylimääräisiä kuluja.

Alla esitellään muutamia hyödyllisiä ja ajankohtaisia vinkkejä, joihin huomiota kiinnittämällä voi varmistua yrityksen näkyvyydestä netin tiheässä viidakossa.

Laadukas sivu tai sivusto

Vain harvalla yrityksellä, oli se sitten pieni tai suuri, ei ole minkäänlaista sivua tai sivustoa netissä. Tyylikäs sivusto on aina plussaa, mutta useimmat sivustolla kävijät ovat kiinnostuneita yrityksestä, sen toiminnasta ja sen tarjoamista tuotteista tai palveluista. Esimerkiksi Usein kysytyt kysymykset -osio on näppärä keino lyödä faktat selkeästi pöytään.

Eräs suuri turn-off monelle potentiaaliselle asiakkaalle on se, ettei yrityksen kotisivu tuo mitään lisäarvoa. On tärkeää, että yritykseltä löytyy joko oma sivusto tai vaikkapa vain FB-sivu, mutta vieläkin tärkeämpää on se, että se on informatiivinen ja selkeä.

Ylläpidä blogia

Nykyään bloggaamisesta on tullut myös yrityksille äärettömän tehokas brändäysstrategia, jonka avulla yrittäjä ja potentiaaliset asiakkaat voivat olla keskenään tekemisissä hyvin luonnollisella tavalla. Yritys voi kirjoittaa blogissaan mielenkiintoisia artikkeleita aiheista, joita yrityksen kohdeyleisö pitää tärkeänä tai kiinnostavana. Tarpeen tullen yritys voi myös suorittaa markkinatutkimusta selvittääkseen, ketkä kuuluvat kohdeyleisöön ja millaiset asiat heitä kiinnostavat.

Läsnäolo sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median optimointi yritystoiminnassa on tärkeä online-markkinoinnin keino, jonka yhä useammat yritykset ovat ymmärtäneet käyttää hyödykseen. Pienikin yritys saa paljon näkyvyyttä liittymällä mukaan Facebookiin, Twitteriin tai Linkediniin. Some-markkinoinnissa aktiiviset päivitykset ovat tärkeässä roolissa.

Nämä sosiaalisen median alustat ovat yleensä hieman rennompi ja helpommin lähestyttävä kanava, joka mahdollistaa yrityksen ja asiakkaiden välisen kanssakäymisen ammattitaitoisesti, mutta samalla henkilökohtaisesti. Riippumatta siitä, millä liiketoiminnan alalla yritys toimii, on sosiaalinen media nykypäivänä maailma, jota ei missään nimessä pidä unohtaa.

Yhteistyö verkossa

Vaikka yritystoiminta olisikin pienimuotoista ja paikallista, ei se tarkoita sitä, etteikö yrityksellä olisi mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa. Monella yrityksellä on potentiaalia toimia todella suurella markkina-alueella joko Suomen sisällä, Pohjoismaissa tai miksei kaikkialla maailmassa.

Yksi keino saavuttaa potentiaalinen markkinaryhmä on toimia sellaisilla sektoreilla, joissa suuren yleisön saavuttaminen onnistuu helposti. Esimerkiksi nettipelaaminen on suositumpaa kuin koskaan. Nettikasinoilla pelaa valtava määrä pelaajia eri puolilta maailmaa, mutta myös suomalaiset pelaavat innokkaasti no deposit free spins suomi -kasinopelejä. Myös suurilla ja suosituilla verkkofoorumeilla voi pyrkiä näkyvyyteen, mikäli se suinkin soveltuu yrityksen profiiliin.

Kiinnitä huomiota internet-hakuihin

Etenkin pienet paikalliset yritykset hyötyvät suuresti netissä tarjottavista ilmaisista palveluista yrityksille. Esimerkiksi Google My Business on verkkopohjainen yrittäjille suunnattu palvelu, joka auttaa yrittäjiä hallitsemaan paremmin hakukoneen näyttämiä, yritykseen liittyviä hakutuloksia. Google My Business kautta yritys voi luoda itselleen oman profiilin tai vahvistaa jo olemassa olevan profiilin tiedot, jolloin kaikki on varmasti ajan tasalla kun potentiaalinen asiakas hakee yritykseen tai alaan liittyvää tietoutta netissä.

Online-arvostelut

Yksi kätevä tekniikka yritystoiminnan laajentamiseksi on kannustaa tyytyväisiä asiakkaita kirjoittamaan yrityksestä positiivisia arvosteluja nettiin. Monille asiakkaille käyttäjäarvosteluilla on todella suuri painoarvo, joten positiiviset arvostelut herättävät luottamusta ja samalla negatiiviset netissä jaetut kokemukset nostattavat epäilyksiä. Aitoja käyttäjäkokemuksia on mahdollista kerätä, mutta usein yrityksen täytyy kehottaa tai motivoida asiakkaitaan siihen erikseen.

Yrittänyttä ei laiteta

Loppuun todettakoon vielä, että yrityksen koosta ja toimialasta riippumatta nykypäivänä on tärkeämpää kuin koskaan kiinnittää yrityksenä huomiota näkyvyyteen ja profiiliin verkossa. Tarjolla on valtava määrä erilaisia työkaluja ja alustoja, joita hyödyntämällä ei varmasti voi mennä vikaan.